21 februari

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Kajsa Gudmundson på anlayskurs.

Kajsa Gudmundson, inrikeschef på SVT Nyheter, på analyskurs. (foto: Per Westergård)

Publicerad 5 februari 2018 07:00 - Uppdaterad 6 februari 2018 12:27

Bättre koll på webben med analyskurs

Att få full koll på hur många som besöker SVT Nyheter på webben är möjligt, men inte helt lätt. De verktyg som behövs finns men kunskapen om hur de ska användas är begränsad på redaktionerna.

Nu utbildar SVT arbetsledare och redaktörer i hur de ska kunna få ut något av värde från alla tillgängliga siffror.

Kajsa Gudmundson, inrikeschef på SVT Nyheter, och onlineplanerare Frida Pettersson sitter framför varsin dator och försöker förstå vad det är för skillnad mellan unika webbläsare och besökare och sidvisning.

De utbildas just nu, tillsammans med ett 70-tal arbetsledare och redaktörer på SVT Nyheter, i hur man ska analysera all den statistik som finns om trafiken till SVT Nyheters olika webbplatser.

Martin Lindblad, Christina Johannesson och Kristian Lindquist.

Martin Lindblad, Christina Johannesson och Kristian Lindquist har ansvarat för analyskursen. (foto: Per Westergård)

Olika mätmetoder

Läraren Martin Lindblad, som till vardags är Onlineanalytiker för nyheter och sport på SVT Publik och Utbud, förklarar begreppen tålmodigt. Men än mer tydlig är han kring när och hur olika mätmetoder ska användas.

– Det är bra om ni förstår skillnaden eftersom det hjälper er att analysera vad det är som händer på era sajter. Vilket mått ni ska använda beror helt på vad ni vill veta. Eller luras - om man hellre vill det.

Lärare Martin Lindblad som till vardags arbetar som omvärldsanalytiker.

Lärare Martin Lindblad som till vardags arbetar som omvärldsanalytiker. (foto: Per Westergård)

För att visa på hur statistiken kan användas ”kreativt” plockar han fram en krönika som Expressens chefredaktör Thomas Mattson nyligen skrev i sin tidning. Där skryter han med att Expressen under en vecka hade nästan 157 miljoner sidvisningar och att antalet hade ökat med 44 procent sedan i fjol.

– Det är ett astronomiskt och imponerande tal men tyvärr ger det ingen relevant information. För att vi inte ska hamna i samma fälla måste vi vara noga med vad vi mäter, och varför.

Själva kunna utvärdera

Frida Pettersson, Kajsa Gudmundson, Staffan Swedberg och Martin lindblad på anlayskurs.

Frida Pettersson, Kajsa Gudmundson, Staffan Swedberg och Martin lindblad på anlayskurs. (foto: Per Westergård)

Kursen syftar därför till att ge personer i arbetsledande ställning den grundkunskap de behöver för att de själva ska kunna utvärdera det digitala arbetet. Men även för att de ska få en förståelse för hur statistiken kan användas i det dagliga journalistiska arbetet.

– Det är viktigt att det inte bara är experter på analysavdelningen som har den här kunskapen, den måste även finnas på redaktionsgolvet, säger Kristian Lindquist, digital programchef på SVT och en av dem som har initierat och planerat utbildningen.

– För en redaktion som har gjort en stor granskning är det relevant att se om någon tog del av allt som publicerades.

Martin lindblad, Staffan Swedberg och Kajsa Gudmundson.

Martin lindblad, Staffan Swedberg och Kajsa Gudmundson. (foto: Per Westergård)

Inte styra valen

Både Martin Lindberg och Kristian Lindquist är tydliga med att mätningarna inte ska styra vilka journalistiska val som SVT ska göra.

– Vi måste känna till hur publiken tar till sig det vi gör. Upptäcker vi att en granskning, som vi har bedömt som intressant och relevant, av någon anledning inte har blivit läst eller tittad på finns det goda skäl att fundera på om det finns något annat sätt att göra ut jobbet, säger Kristian Lindquist.

Att ett ökat fokus på trafiken till siterna skulle leda till att redaktionerna börjar jaga klick tror varken Martin eller Kristian på.

– Trenden är den motsatta, söta katter är på väg bort.

Vilket material har inte nått fram?

Martin lindblad, Kajsa Gudmundson och Frida Pettersson analyserar statistik.

Martin lindblad, Kajsa Gudmundson och Frida Pettersson analyserar statistik. (foto: Per Westergård)

Även Kajsa Gudmundson menar att det är viktigt att kunna följa upp hur det går för den journalistik som SVT gör.

– Varje morgon får vi listor över vilka sidor som var de mest besöka dagen innan. För mig skulle det vara lika intressant att få koll på vilket material som inte har nått fram. Jag hoppas att jag efter kursen bättre kommer att kunna följa upp och se mönster som jag inte har sett tidigare.

Kajsa Gudmundson

- Jag hoppas att jag efter kursen bättre kommer att kunna följa upp och se mönster som jag inte har sett tidigare, säger Kajsa Gudmundson.

Två tillfällen

Kursen är tvådelad. Först en tvåtimmars-sittning med genomgång av verktyg och begrepp men även med reflektioner om hur de ska användas. I den andra delen, ett antal veckor senare, ska deltagarna både gå igenom de övningsuppgifter de fick under den första träffen och få möjlighet att repetera de viktigaste momenten.

Senare i vår kommer ytterligare en variant av kursen men då är målgruppen de som redan idag använder mätverktygen i sitt dagliga arbete. De ska ges möjlighet att få fördjupade kunskaper.

– Förhoppningen är att vi senare ska kunna utnyttja dessa superanvändare för att utbilda merparten av dem som jobbar ute på redaktionerna.

Per Westergård

13 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress