18 december

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
En varmkorv.

Finns det flera perspektiv på en varmkorv? Kolla filmen på länken under artikeln. (foto: SVT)

Publicerad 17 november 2017 07:00 - Uppdaterad 21 november 2017 20:13

Ny SVT-kampanj vill ge fler perspektiv

SVT lanserar idag kampanjen ”Fler perspektiv”. Korta filmer som vill väcka publikens nyfikenhet att söka fler perspektiv.

De två första filmerna handlar om korv och fotboll.

- Vi vill att det ska kännas vardagligt och nära, något som är lätt att ta till sig. Med filmerna vill vi trigga igång nyfikenheten att tänka i nya banor, säger marknadschef Christer Mellstrand, SVT HR och Kommunikation.

SVT satte förra året en vision: ”Vi bidrar till ett Sverige där alla är med nyfikna och insatta”. Kampanjen, som nu drar igång, vill utmana publiken att söka fler perspektiv på olika frågor.

Vilka olika perspektiv kan man hitta på ett banalt och vardagligt föremål som en korv med bröd? Vilka olika perspektiv finns i vårt programutbud?

Hanna Stjärne

Hanna Stjärne

Fler historier

- Filmerna är ett sätt att illustrera hur något, som vid en första anblick är lätt att tolka, ofta kan representera något mer än det uppenbara. Ett sätt att påminna såväl oss på SVT som tittarna att det alltid finns fler historier och fler perspektiv och hur viktigt det är att sätta sig in i andras tankar och associationer, säger vd Hanna Stjärne och fortsätter:

– Om vi slutar vara nyfikna på varandra och ta in fler perspektiv riskerar polariseringen att öka. Och i förlängningen kan det leda till ett samhälle där förståelsen för, och tilliten till varandra, blir mindre.

Fram till valet

En av kortfilmerna i "fler perspektiv"-kampanjen handlar om fotboll.

En av kortfilmerna i "fler perspektiv"-kampanjen handlar om fotboll. (foto: SVT)

Fler perspektiv-kampanjen är en långsiktig satsning som sträcker sig fram till valet 2018 och kommer att prägla SVT:s kommunikation fram tills dess.

Idag släpps korv- och fotbollsfilmerna och två till är under produktion. Under nästa år kommer flera kortfilmer att produceras.

Christer Mellstrand

Christer Mellstrand

- Vi jobbar på alla plattformar, i tv-rutan, på sociala medier, på svt.se och på Play. Där kommer vi även ha en sida med mer innehåll, berättar Christer Mellstrand.

Få människor att mötas

Han tycker det är viktigt att arbeta med långsiktigheten:

- Ja, SVT har ju ett folkbildningsansvar och det här är ett sätt att illustrera det. Det centrala i kampanjen är att skapa en tankeväckare, att våga se saker på nya sätt och ur andra perspektiv. Och det är en uppmaning till alla och även till oss själva på SVT. När man är oberoende måste man våga synliggöra fler perspektiv för att kunna uppfattas som trovärdig av fler.

- Vi har alla vår fulla rätt att tycka olika, men i ett allt mer polariserande samhälle är det viktigt att vi möts och börjar lyssna mer på varandra. SVT är hela Sveriges television och ambitionen med kampanjen är att få människor att se världen ur litet annat perspektiv och på så vis bidra till ett samhälle där vi alla är mer nyfikna och insatta.

Marika Ireblad

19 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress