21 september

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Karin Ekman, SVT Nyheter, pratar om trovärdighet och sanning i en tid av fake news, och om hur SVT Nyheter byggt sin sociala mediestrategi

Karin Ekman, SVT Nyheter, pratar om trovärdighet och sanning i en tid av fake news, och om hur SVT Nyheter byggt sin sociala mediestrategi. (foto: Lena Wemar)

Publicerad 7 september 2017 07:00 - Uppdaterad 11 september 2017 10:10

SVT Malmö bjöd in till samtal om fake news och digitala trender

The Conference samlar varje år, under några dagar i september, över 1 500 besökare från hela världen i Malmö, för att undersöka digitala trender.

Många sido-event till huvudkonferensen erbjuds och i år höll SVT Malmö ett seminarium om fake news, trovärdighet och om hur man når den unga publiken.

- Syftet med seminariet är att berätta om hur vi på SVT jobbar med att skapa relationer till publiken och våra användare. När det blir fokus på fake news och alternativa fakta, finns det dom som börjar ifrågasätta vår trovärdighet. Då blir det allt viktigare för oss att inte bara skapa relevant innehåll utan också bygga relationer och interagera med publiken, säger Charlotte Madsen, projektledare för dokumentärfilm och en av arrangörerna bakom SVT:s seminarium.

Sociala mediestrategi

Förmiddagens samtal den 6 september på TV-huset i Västra Hamnen i Malmö lockade över hundra personer och fokuserade på hur SVT Nyheter jobbat med sin sociala mediestrategi riktad mot en yngre målgrupp, hur Lilla Aktuellt kunnat engagera sin unga publik i aktuella frågor och hur Projekt Z skapat innehåll tillsammans med sina användare.

x

Hur kan SVT framstå som trovärdigt för unga i en värld av fake news?

- Genom att leverera högkvalitativt innehåll och vara transparanta med hur vi jobbar. Vi måste också kommunicera vårt oberoende. SVT Nyheter strävar efter att snabbt ge våra användare hela bilden, de många olika perspektiven, av vad som hänt - eller kommer att hända. Vi måste också möta våra användare där de befinner sig, och anpassa vårt innehåll efter var, när och hur de vill engagera sig i vad vi berättar, säger Karin Ekman, chef för sociala medier på SVT Nyheter.

Lilla Aktuellt

Lowe Östberg berättar om Lilla Aktuellt och hur de hjälper den unga publiken i svåra nyhetslägen.

Lowe Östberg berättar om Lilla Aktuellt och hur de hjälper den unga publiken i svåra nyhetslägen. (foto: Lena Wemar)

Bryr sig barn och unga om nyheter och samhällsfrågor idag?

- Ja, barn och unga bryr sig, kanske mer än någonsin skulle jag säga. Vi på Lilla Aktuellt möter dagligen ett fantastiskt engagemang i dialogen med vår publik, och tittar man till exempel på senaste Ungdomsbarometern svarar fler än tidigare att man är intresserad av just nyheter och samhällsfrågor, säger Lowe Östberg, projektledare på Lilla Aktuellt.

Han menar att det kanske inte är så konstigt att barn och unga är närvarande mycket mer nu än tidigare i nyhetsflödet när de hela tiden har sina mobiler.

Den stora utmaningen för Lilla Aktuellt blir därför att ta plats också där - i de ungas mobilflöden.

- Det är det vi jobbar med allra mest just nu, säger Lowe Östberg och berättar att den nya nyhets- och aktualitets-appen Mixat riktar sig helt till de lite större barnen.

Appen Mixat

Appen Mixat (foto: Lena Wemar)

Projekt Z

Maria Karlsson Thörnqvist, projektledare på SVT Barn, menar också att unga i högsta grad bryr sig om samhällsfrågor. Det märker de tydligt inom ramen för Projekt Z, ett slags researchprojekt på SVT som försöker ta reda på vilka tankar som rör sig i ungas huvuden och vad de skulle vilja se för program i SVT om de själva fick välja. Målgruppen är unga i åldern 12 – 16 år.

Anna Bylund och Maria Karlsson Thörnqvist berättar om Projekt Z.

Anna Bylund och Maria Karlsson Thörnqvist berättar om Projekt Z. (foto: Lena Wemar)

- Det är inte alltid de själva skulle välja att använda begreppet ”samhällsfråga”, men när vi kommunicerar med de unga är det väldigt många som ger uttryck för sina tankar och åsikter om vad som händer i samhället, om sin närmiljö, om skola och betyg t ex, och om världen längre bort, om världspolitiken, invandring, fattigdom och jämlikhet i samhället. Många uttrycker också en oro kring de här frågorna och en känsla av att vuxenvärlden inte har helt koll på läget, säger Maria Karlsson Thörnqvist.

SVT:s researchsatsning Projekt Z har också blivit en produkt i sig och finns på Instagram: @svtprojektz.

Fakta The Conference:

The Conference arrangeras årligen av Media Evolution, en sammanslutning av 400 företag i södra Sverige.

The Conference är ett non-profit evenemang som syftar till att erbjuda debatt och föreläsningar om allt från hjärnforskning, design, aktivism, psykologi, marknadsföring, media och nyheter – allt samlat kring huvudtemat ”mänskligt beteende och teknologi” och hur de ska mötas och samverka.

Lena Wemar

4 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress