8 december

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
SVT:s replik på chefredaktör Helena Gierttas krönika i Journalisten.

SVT:s replik på chefredaktör Helena Gierttas krönika i Journalisten.

Publicerad 5 maj 2015 16:02 - Uppdaterad 18 maj 2015 16:46

Farligt med politiskt inflytande över public service

”Det är förvånande att Journalistens chefredaktör i ett utspel argumenterar för ökat politiskt inflytande över public service” skriver VD Hanna Stjärne och Journalistklubbens ordförande vid SVT, Petteri Karttunen i en replik på chefredaktör Helena Gierttas krönika den 15 april.

I sin krönika skriver Helena Giertta om SVT:s nya sajt Edit och de kommersiella mediehusens rädsla för att deras framtida intäkter ska raseras av public service satsningar. ”SVT och SR måste inse vad det är de skapar och utmanar när de lägger sig nära de kommersiella aktörernas intressen. Och ta deras oro på allvar.”

Hon kommer också med förslag på en lösning:

”Public service skulle faktiskt kunna börja anmäla sina satsningar för den förhandsgranskning som finns i avtalet med staten. Förhandsgranskningen ska inte ta ställning till innehåll, utan bara titta på om satsningen är störande.”


Hanna Stjärne och Petteri Karttunen svarar Helena Giertta i Journalisten:

"Vi har alla att förhålla oss till nya villkor för publicistiken där affärsmodeller omvärderas och där användarna själva får allt större möjligheter att både ta del av medier och att skapa innehåll. Det gäller såväl kommersiella medier som public service.  Och vi har alla nytta av varandra i den processen.

Journalisten har i veckan intervjuat Jonas Ohlsson, undersökningsledare vid SOM-institutet, som säger: ”Det finns inget stöd för att public service sajter har en negativ effekt på trafiken till dagspressens sajter, snarare tvärtom.  Ju mer man läser nyheter på SRs eller SVTs sajter desto högre är konsumtionen av nyheter på lokaltidningarnas sajter.”

Mot bakgrund av bland annat SOM-institutets forskning är det förvånande att Journalistens chefredaktör i ett utspel argumenterar för ökat politiskt inflytande över public service. Helena Giertta menar att SVT borde lämna in tjänster till förhandsprövning, till och med i planeringsstadiet.

Förhandsprövningen är, vilket Journalistförbundet pekat på, ett ingrepp i public service-bolagens publicistiska integritet. Är det verkligen rimligt att Stefan Löfven och regeringen ska bedöma och godkänna innehållet i ett oberoende medieföretags programutbud? Ett system som ger regeringen ett direkt inflytande på vad public service producerar ska naturligtvis endast användas i mycket särskilda fall och så är även regelverket utformat. Exempelvis slås det fast i regleringen att den normala stegvisa utvecklingen av tjänster inte ska förhandsprövas och inte heller tillgängliggörande av befintliga tjänster på nya plattformar. Det som omfattas är nystartade större kanaler och tjänster och public service har möjlighet att först testa dem under ett års tid. Under den tid som har gått sedan förhandsprövningen infördes har SVT inte startat några nya kanaler som faller inom regelverket.

Edit, som Helena Giertta till exempel fokuserar på, är ett försök till en kulturell mötesplats, ett nytt Kobra för unga människor som har svårt att få utrymme i medier. Programmet med tillhörande sajt ska ge plats åt en ny generation kreatörer från hela landet. Vi har förståelse för att Edits verksamhet inte är så tydlig än: tanken är att den ska skapas över tid och att många ska ha en chans att medverka. Men grundtanken är tydlig: att ge röst åt fler, att lyfta frågor om kultur och samhälle och att göra det med ett ungt perspektiv. Det är områden som pub­lic service ska ha i fokus enligt sändningstillståndet.

Public service ska förstås ha ramar och de fastställs efter en omfattande process och diskussion. Det är en kärv tid för oss alla i mediebranschen och det finns en oro inför framtiden både inom public service och hos kommersiella aktörer. I tuffa tider är det ännu viktigare att vi som publicister står enade mot ökad politisk påverkan. Därför är utspelet från Journalistens chefredaktör extra förvånande.

Public service har alltid påverkat mediebranschen, på olika sätt. Vi bidrar bland annat med att garantera en nyhetsförmedling som binder ihop landet genom att gifta ihop det lokala perspektivet med det nationella. Vi strävar efter originalitet, tillför egna nyheter och nya perspektiv och skapar mångfald. Vi har hjälpt hela branschen genom att ta innovativa risker som när SVT Play startade. I den nya SOM-undersökningen beskriver forskarna hur mediebranschens olika aktörer stöttar varandra. "Nyhetsmedierna tycks ha en förstärkande effekt på varandra” skriver de.

Public services marknadspåverkan bedöms också löpande i samband med SVTs, SRs och URs tillståndsprocesser och därefter sätts de ramar som public service har att hålla sig inom.

I samband med den senaste processen valde riksdagens åtta partier i enighet att vidga ramarna för public service på nätet. Skälet till enigheten var samhällsnyttan. Public service, även på nätet, bidrar till demokratin, till kulturen och till mångfalden av röster i Sverige."

Hanna Stjärne, VD,  Sveriges Television                                        

Petteri Karttunen, Journalistförbundets klubbordförande vid SVT

Mot bakgrund av bland annat SOM-institutets forskning är det förvånande att Journalistens chefredaktör i ett utspel argumenterar för ökat politiskt inflytande över public service.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

1 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör