7 december

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Nya kampanjfilmen för SVT Play "Pariserhjulet" rullar ut i rutan 29 november och visas på bio i jul. Foto: SVT

Publicerad 29 november 2019 08:45 - Uppdaterad 29 november 2019 09:01

Ny kampanjfilm samlar SVT-profiler över genregränserna

Nu rullar SVT Kommunikation ut en ny kampanjfilm för SVT Play ”Pariserhjulet”. Syftet är att lyfta fram bredden i SVT Plays utbud och för ovanlighetens skull har SVT-programledare och profiler spelat in en film tillsammans över genregränserna.

– Det är sällan SVT-profiler samlas och gör något där alla är med och bidrar till hela SVT-familjen. Så det här är ett lyckat exempel på styrkan i att vi gör något tillsammans, säger Francois Bonis på SVT Kommunikation.

Kampanjfilmen ”Pariserhjulet” spelades in under en intensiv dag i studio 2 i Tv-huset i Stockholm. Scenerna har spelats in med green screen och visar en rad programledare och profiler som åker i ett klassiskt pariserhjul och i varje korg som passerar sitter profiler inom olika genrer, som får symbolisera alla enskilda delar av Play-erbjudandet. Utomhusscener har spelats in på ett tivoli.

Det blev mycket skratt när Mats Knutson, Anna Hedenmo och Rickard Söderberg möttes i Pariserhjulet. Foto: Martina Holmberg

Visar bredden i SVT Play

– Vi har en genrebredd och ett profilgalleri som ingen annan. Vi ville visa det på ett lekfullt sätt där vi kommer profilerna nära, förklarar Christer Mellstrand, marknadschef på SVT.

Det krävde en hel del planerande för att samla ett urval av SVT-personligheter från alla genrer vid samma inspelningstillfälle eftersom många är fullbokade med annat. Men det lyckades och de 29 som var med på inspelningen uppskattade att träffas och för ovanlighetens skull göra något tillsammans över genregränserna.

Anders Holmberg, Katarina Sandström och Camilla Kvartoft. Foto: Martina Holmberg

– Folk tyckte det var jättekul och det blev en härlig dynamik mellan programledarna och mycket snack i pauserna. Många delade telefonnummer. De träffas ju sällan, säger Francois Bonis och förklarar att det här är något som man gärna gör om.

– Vi skulle vilja göra något sånt här en gång per år. Vi har sparat pariserhjulskorgarna så vi kan fylla på med nya människor framöver om vi vill, säger han.

Kampanjfilmen "Pariserhjulet" kommer att visas i SVT från 29 november och även på bio i jul.

Inspelningen ägde rum i Studio 2 i Tv-huset i Stockholm. Foto: Martina Holmberg

Sporten representerades av André Pops, Yvette Hermundstad och Daniel Nannskog. Foto: Martina Holmberg

Inspelning i "pariserhjulet" med Fredrik Skavlan, Alfred Svensson och Eva Beckman. Foto: Martina Holmberg

Jessika Gedin, Lars Lerin och Junior i monitorn. Foto: Martina Holmberg

Fredrik Hallgren, Charlie Gustafsson och dockkaraktären Renata med dockspelaren Björn Karlberg. Foto: Martina Holmberg

Glatt möte mellan Gert Wingårdh, Keyyo och Sofia Rågenklint. Foto: Martina Holmberg

Ella Petersson och Anne Lundberg spelar in tivoliscen med green screen. Foto: Martina Holmberg

Ali Fegan, Karin Mattisson och Jan Josefsson från Uppdrag granskning åkte tillsammans. Foto: Martina Holmberg

Inspelningen med David Sundin, Samir Abu Eid och Marie Lehmann övervakas från kontrollrummet. Foto: Martina Holmberg

Anna Thodenius

1 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör