18 juli

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Från vänster Zafirah (Sophia Martinsson), Dessi (Elisa Ibrahim) och Nadine (Simona Karpin) som medverkar i dramaserien Festen. Foto: Carolina Romare /SVT

Publicerad 19 juni 2019 09:30 - Uppdaterad 19 juni 2019 09:33

Stor framgång för ungt drama baserat på målgruppsarbete

De två ungdomsserierna Festen och Eagles har dragit stor publik till SVT Play. Nyckeln till framgång är SVT Malmös omfattande researcharbete som legat till grund för serierna och som skildrar ungdomarna i den verklighet och den miljö de lever i.

Dramaserierna Festen och Eagles speglar två olika delar av Sverige. Festen är inspelad i Malmö, en stad som består av en mix av ungdomar med skilda bakgrunder, medan Eagles skildrar en typisk svensk småstad, Oskarshamn. Det som gör serierna unika är att de är skapade utifrån ungdomarnas egna berättelser om den verklighet de lever i.

Djupintervjuer gav ovärderlig kunskap

Redan 2016 startade Maria Thörnqvist och Anna Bylund på SVT Malmö projektet SVT Z med syftet att göra research på unga för att förstå deras behov och använda det i utveckling och programskapande. På projektets instagram-konto har man haft omkring 2000 unika kontakter med ungdomar i Sverige som har delat med sig av sina tankar och känslor och av dem har 80 djupintervjuats. Det har gett programskaparna en ovärderlig kunskap om vad som intresserar unga i dag, vilka problem de har, och hur internet påverkar deras liv och mycket annat.

– Det är samma frågor som är aktuella som när vi var unga, men de tar sig helt andra uttryck i dag, säger Maria Thörnqvist som har producerat, skrivit manus och regisserat Festen.

– Först när vi hade fått all den här kunskapen om unga, förstod vi vad vi som public service kan göra för att tillfredsställa deras behov. Och det viktigaste var att ta reda på vem de är och inte vad de ville ha eller trodde sig vilja ha, säger Sanne Övermark, som har projektlett både Festen och Eagles.

Sanne Övermark, som projektlett Festen, Eagles och De utvalda, och Maria Thörnqvist, som producerat, skrivit manus och regisserat Festen. Foto: SVT

Dramasatsning på tre titlar

Med researchen som bas valde SVT Malmö att dela upp dramabudgeten i tre delar istället för att satsa allt på en titel. Resultatet blev en intern produktion, Festen, och två externa produktioner, Eagles och De utvalda (sänds under 2020). Budgeten för Festen var begränsad och därför fick innehållet och relevansen ta störst plats och inte produktionen.

– Visionen har redan från start varit att det ska vara ett involverande projekt. I Festen har det varit en anledning att hålla det internt. För det är svårt för oss att kräva av ett produktionsbolag att de ska vara så involverade, förklarar Maria Thörnqvist och Sanne Övermark som har levt med Festen både under och efter arbetstid under hela produktions- och sändningsperioden.

Men även inför Eagles, som producerats av ett produktionsbolag, gjordes mycket intervjuer med ungdomar.

– I och med att jag sitter som projektledare på alla tre satsningarna har jag kunnat uppmuntra och kräva målgruppskännedom även av produktionsbolagen och att det exempelvis ska göras testvisningar. Så istället för att sitta och fundera om något är bra eller inte har de gått ut och pratat med folk, säger Sanne Övermark.

Sverigespegling viktigt för igenkänning

I både Eagles och Festen har orterna där de utspelar sig varit viktiga för relevansen och igenkänningen i målgruppen. I Festen föll det sig naturligt att förlägga serien i Malmö eftersom det är där serieskaparna är verksamma. Däremot var det inte lika självklart att de skulle identifiera det som Malmö i serien. Men de kände att det var viktigt för att kunna nå målgruppen med ”ringar på vattnet” – att vara starka inom en liten krets och låta det spridas därifrån.

– Man behöver de här ambassadörerna från början och då kändes det viktigt att identifiera Malmö nästan som en karaktär, förklarar Maria Thörnqvist.

– Det var också en mission för oss att serien inte bara skulle visa upp en grupp utan att vi skulle visa upp mixen av människor som är så tydlig i Malmö, säger hon.

I Eagles skildras en helt annan sida av Sverige. Där har man valt att spegla en svensk småstad, dels för att serieskaparen Stefan H Lindén ville berätta en historia om en mindre ort där sporten är ett kitt, dels för att majoriteten av svenska folket bor i mindre städer.

– Det är ett perspektiv som jag tycker har saknats i andra ungdomsserier. Det var också viktigt för oss att låta småstaden få ha ett skimmer och att inte bara skildra det mörka för att skapa dramatik, säger Sanne Övermark.

Felicia (Alva Bratt) och Ludvig (Adrian Öjvindsson) i ungdomsserien Eagles. Foto: Gabriel Mkrttchian/SVT

Öppna castings

I Eagles är de medverkande från olika delar av Sverige eftersom produktionen krävde mer erfarna skådespelare. Men när man producerade Festen anordnade man öppna castings istället för att använda castingannonser och att gå via teaterskolor. På så sätt kunde produktionskostnaderna hållas nere samtidigt som serien blev så autentisk som möjligt.

– Det är ju både innovativt och viktigt för Sverigespeglingen att vi har valt att behålla dialekterna och att inte göra serien på ”filmsvenska”. Skådespelarna pratar som de gör och de är faktiskt så gamla som de spelar, berättar Sanne Övermark.

Första castingen höll de i ett tält på Malmöfestivalen. Sen fortsatte de i köpcenter och delade även ut visitkort med information och kontaktuppgifter på bussar och tåg. De besökte dessutom fritidsgårdar, skolor och asylboende för ensamkommande flyktingar för att hitta statister.

– Det krävde så klart en hel del engagemang av oss, men att få testa och experimentera gör det väldigt värt det. Det har också skapat ett sammanhang för många av de här ungdomarna, som följer varandra på Instagram och det har skapats nya kontakter över hela Malmö, säger Sanne Övermark.

Maria Thörnqvist på inspelning med Aasim (Edy Dzafic) och Dessi (Elisa Ibrahim). Foto: Sanne Övermark

Researcharbete genom hela produktionen

När castingen var gjord fortsatte Maria Thörnqvist och Sanne Övermark med att intervjua de som var utvalda för att fördjupa berättelsen ytterligare. Kontakterna med medverkande och statister har sen fortsatt under hela inspelningarna.

– Jag har först skrivit ett manus utifrån det jag vill säga och sen har jag gått igenom varje situation med de medverkande och ändrat repliken efter hur de själva skulle ha uttryck det. Vi hade hela tiden visionen att anpassa oss och ligga så nära verkligheten och de unga själva som möjligt, förklarar Maria Thörnqvist.

Det arbetet har lönat sig. Igenkänningen har varit stor både bland tjejer och killar.

– Vi trodde att serien främst skulle gå hem bland unga tjejer, men vi har fått otroligt mycket bra respons från killar också mellan 15 och 19 år och många med en annan bakgrund och som inte är svenskfödda. Det är en svår grupp att få in till SVT Play, konstaterar Sanne Övermark och berättar att de har träffat många i projektet som inte har någon relation alls till SVT sen tidigare.

Researchen som ligger till grund för serien har också handlat om att arbeta på ett annat sätt för att bli relevanta för de unga som inte har föräldrar eller vänner som tittar på SVT.

Marknadsföring genom ambassadörer

– Vi behöver bygga en relation genom att visa att vi gör något för dem och det gör vi genom att lyssna på dem och att finnas där. Det förtroende som har skapats gör att våra medverkande och statister har agerat ambassadörer och har pushat för serien i sina kanaler eftersom de är stolta över den, säger Sanne Övermark.

De medverkande har marknadsfört serien själva genom de egna sociala kanalerna, i skolan och i sina egna nätverk. De har också gjort egna livesändningar på sociala medier där de svarar på frågor från tittare – helt utan inblandning från SVT. SVT:s roll har varit att stötta och hjälpa dem när det har behövts.

– Att vi når den gruppen som är så flyktig och svår att nå och att vi knyter dem till oss med så mycket kärlek är den största vinsten i allt detta, konstaterar Sanne Övermark och Maria Thörnqvist.

FAKTA:

Dramaserien Festen har i skrivande stund haft en webbpublik på 197 000 per avsnitt och 68 000 i snitt de fyra första avsnitten i broadcast (sänds fortfarande på måndagskvällarna)

Dramaserien Eagles har hittills haft en webbpublik på 400 000 per avsnitt

Spänningsthrillern De utvalda har premiär 2020 och handlar om 12 unga tjejer som vaknar upp inlåsta i en herrgård utan vetskap om hur de hamnat där.

Anna Thodenius

3 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör