19 juni

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 4 juni 2019 10:35 - Uppdaterad 4 juni 2019 10:39

Linn Hellstrand, digital strateg på SVT Sport

Linn Hellstrand, digital strateg på SVT Sport

Nyckeln är att vi har lärt oss av publiken

Albert Svanberg och Jens Lind som arbetat tillsammans med Hockeyns historia lämnade över stafettpinnen till Linn Hellstrand, digital strateg och projektledare på SVT Sport, då de var nyfikna på sportens strategi och arbete online i samband med stora mästerskap som ishockey-VM. Stafettfrågan lyder: Vilka är nycklarna för att lyckas?

Jag sitter på en sommarvarm fotbollsplan när telefonen ringer. Det är Albert Svanberg som undrar om jag vill ta över stafettpinnen och skriva en krönika. Som före detta friidrottare med älsk (passion) för stafett så var det ju givet ta pinnen. Där på konstgräsplanen medan min femåring jagade boll började min hjärna direkt att jobba. Och det gick fort. För svaret är faktiskt löjligt enkelt.

Nyckeln är att vi har lärt oss av publiken. Tack vare bättre statistik, analys och dialog med användarna har vi blivit mer relevanta och höjt nivån på vårt digitala utbud. Vi ökar kraftigt andelen lojala besökare, dvs fler och fler använder svtsport.se eller SVT Sport-appen varje dag. På två år har vi nästan fördubblat trafiken till svtsport.se och SVT Sport-appen och det mycket tack vare stora mästerskap.

Vi på sporten är tävlingsmänniskor. Vi jagar alltid nya rekord. 2018 fick vi tillfälle att fira flera gånger. Det blev så mycket rekordtårtor att jag till slut sa till chefen att det nog är bättre att fira med fruktsallad nästa gång med omtanke för vår redaktions hälsa.

Vad är det som behövs för att lyckas då? Under ett stort mästerskap? Här är några av ingredienserna till en rekord-tårta på SVT Sport:

  • En fet guide med tider, svenskarna, förutsättningarna
  • Direktrapporter med livereportrar som bjussar på sig själva och som publiken bygger relation med
  • Nyhetsstories – gärna före alla andra har dom
  • Sportögonblicken du bara måste se – och vi har klippen
  • Krönikor signerade våra profiler eller experter – med ett personligt tilltal som ger dig andra perspektiv
  • Arkivgodis – vi kan tröttna på det själva ibland men faktum är att ett klipp med en skidåkande Stina Nilsson 4 år ung älskas av publiken – och vi är dom enda som har det materialet

Ovanstående kan vi aldrig klara utan en sportdesk. Om innehållspunkterna ovan är den goda fyllningen så är vår sportdesk tårtbotten som allt ”göttigt” vilar på. Med flinka sportreportrar, videospecialister, löpredigerare, online-redaktörer och sociala medie-reportrar. Som gör ut eget och andras material, vinklar och spetsar innehållet.

Jordgubbarna på tårtan stavas; samarbete. Både inom och utanför redaktionen och över alla plattformar. Våra utsända team, SVT Nyheter, SVT Play, SVTi … Utan dessa samarbeten. Ingen tårta.

En viktig insikt vi lärt oss under resans gång, är att vi numera vet att vi inte behöver ha sändningsrättigheter för att dra publik till svtsport.se under stora globala sportevenemang. Ta vinter-OS senast som exempel. Trots att vi inte var sändande bolag eller fick publicera ett enda klipp från tävlingarna i sydkoreanska Pyeongchang satte vi digitala besöksrekord. Och det rejält!

Härnäst laddar vi för ännu en fotbollssommar, ett VM väntar i Frankrike. Har du missat det? Här har du guiden du behöver ha koll på.länk till annan webbplats

Stafettpinnen skickar jag vidare till vår reporter och kommentator Johan Ejeborg, en av dom främsta inom mojo (mobil journalistik) på SVT. Min fråga lyder: Hur jobbar du som reporter med mobilen som verktyg? Och hur har det förändrat din roll som reporter?

Linn Hellstrand, digital strateg på SVT Sport

0 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör