22 maj

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Felicia (Alva Bratt) och Ludvig (Adrian Öjvindsson) i ungdomsserien Eagles. Foto: Gabriel Mkrttchian/SVT

Publicerad 18 april 2019 08:12 - Uppdaterad 30 april 2019 12:46

Eagles toppar online-listan hos unga

SVT:s ungdomsserie Eagles har sedan sin premiär toppat online-listan i målgruppen 15–24-åringar, vilket är den målgrupp SVT har allra svårast att nå. Serien har i skrivande stund 315 000 i webbpublik per avsnitt och fortsätter öka.

– Jag blev så oerhört glad när jag såg publikrapporten för mars. Eagles ockuperar de första fem platserna i målgruppen 15–24 år med de avsnitt som då var släppta, före Paradise Hotel som ligger på platserna under. För oss i Malmö som jobbat med att få fram de ”ungserier” där Eagles är den första är detta väldigt stort. Inte minst för att serien utspelar sig i småstad - den miljö där de flesta svenskar växer upp. Och för att vår långa research i vad målgruppen verkligen vill se verkar ha fungerat. Buzzen i sociala medier speglar också detta, säger Petter Bragée, programchef på SVT Malmö.

Eagles är en stark serie om fyra ungdomar i en svensk småstad där kärlek, rivalitet och vänskap varvas med en stenhård hockeysatsning och drömmar om en annan framtid. I huvudrollerna får vi bland annat möte influencern Felicia och hockeytalangen Elias, barn till den före detta NHL-stjärnan Mats Kroon, som flyttar från Boston till pappans hemstad Oskarshamn. En hemflytt som inte blir helt okomplicerad då de rådande hierarkierna i såväl skola som hockeylag utmanas med syskonens ankomst.

Även om serien är skapad för ungdomar som målgrupp så har den även rönt intresse hos många vuxna.

– Häromdagen fick jag ett samtal från en gymnasielärare i Västerås som undrade om vi tagit fram lärarhandledning kring serien. Hon tyckte den skulle vara ett fantastiskt underlag för diskussion om aktuella värdegrundsfrågor i samhällskunskapen, säger Petter Bragée.

Han fortsätter:

– Eagles bevisar att 15–24-åringar inte har något mot oss som avsändare om de hittar innehållet och tycker att det är relevant. Det känns mycket upplyftande och inspirerande. Jag är otroligt stolt över min projektledare Sanne Övermark och det väldigt hårt arbetande bolaget New Stories avslutar Petter Bragée.

Publikrapporten för mars visar att Eagles första fem avsnitt toppar onlineratinglistan för 15–24-åringar. Statistik: SVT Publik och utbudsanalys

Charlotta Lambertz

2 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör