21 mars

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 26 februari 2019 11:26 - Uppdaterad 26 februari 2019 11:28

Sanne Övermark, projektledare på ATV i Malmö

Stafetten: Sanne Övermark, projektledare på ATV i Malmö

Det har varit ett samarbete med målgruppen från start till slut

Karin Almers, redaktionschef på SVT Play lämnade över stafettpinnen till Sanne Övermark, projektledare på ATV i Malmö med frågan: Jag och Play-redaktionen är just nu nyfikna på de nya ungdomsserierna Eagles, Festen och De utvalda som kommer att gå på Play – hur har ni involverat den unga målgruppen i arbetet med dessa serier?

Tack Karin för pinnen! 2016 startade Maria Thörnqvist och Anna Bylund upp SVT Z. Syftet var att göra research på unga för att förstå deras behov och använda det i utveckling och programskapande. Så när ATV Malmö fick möjlighet att ta fram ett nytt ungdrama kom målgruppsresearchen till stor nytta. Programchef Petter Bragée fick in mängder med förslag och använde då bland annat Z för urvalsprocessen. Det blev i slutändan tre serier (se faktaruta). De har olika tematik och speglar helt olika delar av Sverige.

Under hela manusarbetet jobbade vi nära våra fokusgrupper. De gav feedback på historierna och tillförde fakta från egna erfarenheter som vi sen kunde inspireras av. Hur går egentligen snacket i hockeykillarnas omklädningsrum? Hur mycket pengar får man för att förvara en pistol åt någon? Vår målgrupp är också superkänslig för tonalitet och därför behövde deras egna röster höras i dialogen. I Malmö kan man tydligen inte säga ”chilla” utan det är ”softa”. Vi har dessutom lärt oss nästan lika många ord för ”sex” som det finns falafelvagnar i stan.

Engagemanget från ungdomar har varit stort såväl under inspelningarna som under testvisningarna. Vi har träffat cirka 270 tonåringar runt om i landet som har fått en förhandstitt på Eagles och Festen. Vi har tagit till oss feedback och i flera fall klippt om scener därefter. Det har på så sätt varit ett samarbete med målgruppen från start till slut.

Vid ett tillfälle blev det så oerhört konkret för mig att relationerna behöver byggas upp från grunden och speciellt med de ungdomar vars föräldrar inte heller har en relation till oss. I ett samtal med två unga medverkande frågade de oss hur mycket det kostar att ha SVT Play som streamingtjänst. De hade aldrig varit inne på Play och hade heller inte någon som helst kunskap om vad Public Service innebär. Däremot fanns det fortfarande i deras ögon en status i att medverka i TV, det vill säga broadcast – något de själva aldrig tittade på.

Att kontinuerligt ha en dialog med vår målgrupp har gett mig ovärderlig kunskap samtidigt som det bygger en relation mellan dem och SVT. Det krävs inte alltid stora resurser, men det krävs ett genuint intresse och ett engagemang för att upprätthålla relationen. Konkurrensen är stenhård om de ungas tittartid.

Därför går min fråga till Johan Widerholm, samordningsansvarig för Utvecklingsnätverket och chef för Utvecklingsgruppen i Malmö. Hur kan ATV jobba med programutveckling för att stå sig i konkurrensen med andra medieaktörer?

Sanne Övermark, projektledare på ATV i Malmö

FAKTARUTA:

”Eagles” (premiär 9 mars) är en dramaserie om ungdomar i Oskarshamn där kärlek, rivalitet och vänskap varvas med en stenhård hockeysatsning. Vi är vana vid att se småstaden som ett ställe man vill ifrån. Eagles är motsatsen. Här får småstaden istället lysa.

”Festen” (premiär 14 april) En nära berättelse om hemligheter och vänskap sprungen helt ur Z:s research. Det centrala temat är: vad vinner man på eller vad riskerar man att förlora när man visar sitt rätta jag? Malmö som stad är också en identitetsmarkör.

”De utvalda” (premiär 2020) 12 unga tjejer vaknar upp inlåsta i en herrgård utan vetskap om hur de hamnat där. En spänningsthriller med många välkända namn i rollerna.

11 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör