23 mars

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Foto: John Alexander Sahlin/TT

Publicerad 10 januari 2019 14:04 - Uppdaterad 18 januari 2019 10:48

DR vill fånga ny publik

Medveten satsning på att nå dem som inte automatiskt söker sig till Public service.

Maria Elbrønd på DR:s avdelning för Branding och användarrelationer har som huvuduppgift att se till att DR-innehåll når grupper som självmant inte söker sig till Public service.

– I samband med DR2:s temasatsning De vildeste iværksættere (De vildaste entreprenörerna) gjorde jag en video på cirka en minut med en av huvudpersonerna, Jesper Buch som grundade matbeställningstjänsten Just Eat. Jag bad honom lägga filmen på hans sociala mediekonton och på ett entreprenörsnätverk på Facebook med kring 60 000 medlemmar. När programmet visats i TV skickade jag honom en länk till programmet på playtjänsten, vilken han sedan också delade.

Efteråt kunde Maria Elbrønd se att sex procent av trafiken till programmet på play kom från Jesper Buchs delning av länken.

– Han talar direkt in i en entreprenörgemenskap som består av främst yngre män, vilka annars troligen inte hade hittat oss.

Två minuter PS bättre än inget

På DR:s hemsida finns fler exempel på hur Maria Elbrønd lyckats med sin strategi att med korta klipp, som hon får nyckelpersoner att dela, fångat in nya publikgrupper.

– Det är förstås inte säkert att alla som ser den korta filmen även ser det längre programmet. Men två minuters levererad Public service är bättre än ingen alls. Det handlar om att få DR-innehåll ut till folk som inte kommer in i vår huvudentré. Och kanske återvänder de till DR för att se mer än två minuter, förklarar Carsten Lakner, chef för DR Branding och användarrelationer.

Läs mer på DR:s hemsidalänk till annan webbplats

Mats Carlsson-Lénart

0 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör