23 mars

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 8 januari 2019 11:44 - Uppdaterad 8 januari 2019 11:45

USA övergår till elektronisk publikmätning

Avskaffande av tittarjournaler på papper gynnar PS-stationer.

När andra länder sedan decennier mäter tv-tittande av olika slag på elektronisk väg har USA och dess ledande publikmätningsföretag Nielsen Media Research i det längsta stannat i den analoga världen, där tittarna som ingår i undersökningarna fått fylla i vad de tittat på, i en pappersjournal som sedan skickats in.

Men från och med nu ska Nielsen ratings baseras helt på elektronisk rapportering som bygger på automatisk detektering av vad respektive person tittar på. Sk Portable People meters (PPM) registrerar allt tittande, oavsett om det är via en klassisk TV, en dator eller en telefon.

Tros öka PS-publik

USA:s tv-stationer gläds åt förbättringen som de tror kommer ge dem högre publiksiffror, då tittarna tidigare tros ha missat skriva upp allt som de kollat på.

– Public service-tv gynnas mer av övergången än kommersiella kanaler säger Kristen Kuebler på medieresearchföretaget TRAC till tidskriften Current.

Hon syftar på att PS-tv-tablåerna är mer växlande än de kommersiella kanalernas som har fler fasta titlar. Det är svårare att minnas namn på enstaka dokumentärer och begränsade serier än på en show som alltid sänds en viss dag i veckan. Men med den nya tekniken kommer publiksiffrorna bli mer fullständiga.

Läs merlänk till annan webbplats

Mats Carlsson-Lénart

0 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör