11 december

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 14 november 2018 10:03 - Uppdaterad 14 november 2018 10:04

Malin Ströman

Krönika: Malin Ströman, digital produktchef på SVT

Digital strategi med tydliga och gemensamma målbilder

Strategi kan enkelt uttryckas som att ha en idé om till vilken position man vill förflytta sig från där man är, och vad som är avgörande för att det ska kunna hända – en övergripande vision om vad som krävs för att överleva eller vinna.

Online ställs kraven för att lyckas högt. Det beror både på att konkurrensen är total, att vi alltid konkurrerar med de bästa i världen, men också på att tekniken har högt utvecklingstempo. Teknik har alltid påverkat människors beteenden, men även själva beteendeförändringarna går snabbare genom den globala och omfattande tillgängligheten. Genomslagskraften är bred och direkt när teknik förenklar livet för många.

Digital strategi behöver därför ha starkt fokus på att företaget snabbt ska kunna ändra teknik och navigation för tillgänglighet och på att ha ett så relevant värde att användarna väljer en tjänst framför andra. Snabbrörlighet, flexibilitet, data, analys och relevans är nyckelord i en digital strategi. Content är bara ”king” om det får någon att välja vår tjänst framför någon annan, om inte alltid, så åtminstone vid något specifikt tillfälle.

Viktigt vara snabb och rörlig

Allra svårast för ett företag som inte är en mindre start up, är kanske att vara snabbrörlig. Att ha koll på omvärlden och lära oss så mycket det går om våra användare kan vi göra var och en för att bli mer träffsäkra i vårt utbud och i våra tjänster. Men det är mycket och många som kan stå i vägen för att kunna jobba effektivt framåt. Och ännu mer för att snabbt ändra riktning.

Vad är det i ditt arbete som sinkar framfarten mest? Väntan på att få beslut från en ledningsgrupp? Att behöva synka med flera andra avdelningar? Att du inte har synkat tillräckligt mycket så att andra blir oroliga och behöver inkluderas i sista stund? Osäkerhet på vem som kan ta beslut för att det är så många intressenter delaktiga? Svårigheter att få med andra avdelningar som krävs för att du ska kunna fortsätta framåt? Utvecklingar som inte blir till uppdrag? Att möten med andra vars möteskalendrar är fulla kan ske först om några veckor?

Den här typen av tidstjuvar gör oss inte bara långsamma, utan sänker också motivationen att jobba i botten eller bränner ut vår energi för något vi känner så stort engagemang för. Att inte ha tillit, att behöva vänta, att inte få stöd eller någon att samarbeta med, att arbeta ensam i en miljö som sällan hjälper men ofta förhindrar ens arbete, är ohållbart.

Det fina är att stark kunskap om användarna och snabbrörlighet går hand i hand. Den som jobbar nära användarna kan ofta ta de bästa besluten om vad vi bör göra i de små detaljerna! Det avgörande är att alla har samma målbild så att vi är överens om vad värdet vi ska uppnå är. Om var och en har en plan för hur vi kan få så mycket kunskap som möjligt om hur det värdet uppnås, är det egentligen bara att köra. Nja… det kan vara en bra idé att bolla den idén med kanske sitt team, sin chef och ett gäng andra för att få feedback på om den kan förbättras. Det är en hel del att hålla reda på vad gäller avtal, förutsättningar, uppdrag osv. Ensam är verkligen sällan stark.

Uppnå målen med gemensam insats

Vi vill inte konkurrera mot varandra, avdelningar emellan, det vore inte klokt. Konkurrensutsatta kulturer blir lätt protektiva, vill inte ta till sig nya seder och vanor, verktyg eller ens nya ord. Själva existensen hänger på just den typen av detaljer. Om inte just den avdelningen samlas, om inte människorna där gör och pratar som de alltid har gjort, blir de inte till någon annan då? Konkurrens stoppar nödvändiga kunskapsflöden, ekonomiska möjligheter och samarbeten. Det blir dyrt. Och långsamt.

Istället ska vi ju uppnå målen med gemensam insats. Med tydliga och framför allt samma målbilder kan vi lätt förflytta oss från tidsödande synkmöten till progressivt samarbete. Vi behöver prata med och förstå varandra, hjälpa till att se och skapa möjligheter och vara så bra vi kan om vi ska ha en chans att skapa de tjänster som svenska användare väljer för att bli nyfikna och insatta.

Malin Ströman, digital produktchef på SVT

12 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör