20 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Planeringschef Susanna Balsvik presenterar SVT:s onlinetjänster och arbetsprocesser på EBU:s workshop. Foto: SVT

Publicerad 8 november 2018 13:59 - Uppdaterad 9 november 2018 10:17

Online-tablån i fokus för första gången på EBU-workshop

Cirka 40 personer från 15 EBU-medlemsbolag deltog i veckan i den första workshopen om online-tablåläggning i Geneve.

Uppdraget att sätta samman workshopen gick till två bolag som på olika sätt ligger längst fram i utvecklingen och erfarenheten av att arbeta med sina online-tjänster: BBC och SVT. Både BBC och SVT gjorde omfattande presentationer av sina tjänster och sina arbetsprocesser. SVT:s team presenterade också en rad generella arbetssätt, processer och insikter som är nyttiga att ha med sig på förändringsresan. Dagen fortsatte med grupparbeten kring respektive bolags viktigaste utmaningar och hur man kan lösa dem. SVT satt i samma grupp som France Television, VRT (flamländska Belgien) och SNRT (Marocko).

SVT ligger långt fram

Under workshopen blev det tydligt hur långt SVT har kommit i sättet vi arbetar med SVT Play. Att ha en gemensam planeringsavdelning för broadcast och online, att tydligt identifiera Play som en prioriterad tjänst med egen identitet och att aktivt arbeta med exempelvis rättigheter, online-beställningar, metadata- och användaranalys är något som blivit vardag för SVT, men som andra EBU-medlemsbolag tittar avundsjukt på.

Det kan dock vara svårt att jämföra public service bolagens mognadsgrad i den digitala tranisitionen. Bolagen konkurrerar inte på samma marknader. Den korrekta definitionen av framgång är därför att titta på hur väl bolagen klarar av konkurrensen från andra VoD-tjänster på sin egen marknad.

Även med den definitionen ligger SVT långt framme. Genom att ha definierat vilka de stora konkurrenterna är och aktivt börja sätta mål för SVT Play har SVT, tillsammans med övriga nordiska PS-bolag, kommit längst med att fullt integrera Play-tjänsten som en egen redaktionell tjänst. Men även om många bolag ligger långt efter så finns det mycket för SVT att hämta från workshopen.

– Det var otroligt inspirerande och spännande. Nästan alla bolag brottas med liknande frågor oavsett hur långt i den digitala transformation man har kommit. Vi har ju kunnat se deras play-tjänster tidigare, men att få dem beskrivna och kunna dela erfarenheter är mycket värdefullt. Och att kunna dela med sig till andra public service-bolag är också givande, konstaterar Karin Almers, redaktionschef för SVT Play.

SVT satt i samma grupp som France Television, VRT (flamländska Belgien) och SNRT (Marocko). Foto: SVT

Nyfikna på våra system

– Det var många bolag som vill komma på besök till SVT för att se hur vi arbetar med Play. Även större bolag som BBC inser att vi har smarta lösningar som de inte har knäckt ännu, till exempel blev de mycket nyfikna på vårt system för att analysera användarnas hela användning, säger SVT:s planeringschef Susanna Balsvik.

– Ett av skälen till att EBU anordnade workshopen är att rollen som tablåplanerare kan vara väldigt ensamt. Man kan inte riktigt prata med någon utanför jobbet om det man gör. Antingen förstår de inte vad man pratar om, och om de förstår är de troligen tablåplanerare för någon av våra konkurrenter. Det är då EBU kan erbjuda nätverk med likasinnade från andra EBU-medlemsbolag, förklarar hon.

Eftersom detta var första gången denna typ av workshop anordnades är det upp till deltagarna att utforma hur man vill fortsätta att samarbeta. Förslag som lyftes fram var att kunna använda deltagarna som referensgrupp inför lansering av nya funktioner eller satsningar, att kunna träffas i mindre grupper där man har gemensamma intressen och frågor, men att också ha kvar möjligheten att ses i ny workshop, dock inte alltför ofta.

Från respektive bolag kom tablåchef och online/play-chef eller motsvarande.

Deltagande bolag: SVT, YLE, NRK, BBC, BBC Alba (Skottland), S4C (Wales), RTE (Irland), NPO (Nederländerna), ZDF, VRT, France Television, SRT (fransktalande Schweiz), RAI, TVE (Spanien) och TVP (Portugal).

Markus Sterky

3 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör