20 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 3 september 2018 10:59 - Uppdaterad 3 september 2018 11:03

Anne Lagercrantz

Krönika: Anne Lagercrantz, chef Nyhetsdivisionen

Vi har vänt på en journalistisk process

En hashtag som ett politiskt parti försökte kapa, en omvänd journalistisk process, och ett plötsligt inflöde av videoklipp från publiken. Krönikan handlar om #Dinröst och när journalistik ger svar på tal.

Vi får såklart tittarbilder till redaktionerna. På väder och olyckor och tågförseningar. De är alltid välkomna och vi använder dem gärna. Men nog har det funnits en tveksamhet att skicka bilder. Vi betalar sällan och det kräver en viss ansträngning av avsändaren.

Men när vi började efterfråga berättelser och erfarenheter inför valet hände något. Klippen har strömmat in. Vi har aldrig fått så många till en enskild satsning. De handlar om skolan, jobben, sjukvården, trygghet, migration, ideologi och publikens viktigaste frågor. Människor från hela landet, i alla åldrar och med olika bakgrund har tittat rakt in i kameran och varit engagerade, kritiska och berömmande.

Vill man ha en bild av vad som angår människor i vardagen går det knappast att få en bättre överblick än på #dinröst-tjänsten. Över 500 videoklipp och berättelser har hittills publicerats och våra sociala medier reportrar har tagit emot fler än 3000 mejl från våra användare.

Och vi har vänt på en journalistisk process. Istället för att fråga folk på stan vad de tycker om politiska utspel, ber vi politiker svara publiken. Som Titti, 77 år, som har 12 000 kronor i månaden i pension.

I en vit solhatt berättar hon hur pengarna inte räcker. Och klippet ses inte enbart på sajten utan spelas upp för finansminister Magdalena Andersson som svarar Titti direkt. Det ses av Ebba Busch Thor som svarar Titti i den första partiledarutfrågningen.

Klippen bidrar också till våra nyhetssändningar. Leila, Ahmad och Johannas frågor via #dinröst inledde exempelvis den första debatten mellan Stefan Löfven och Jimmy Åkesson i Aktuellt.

#Dinröst på riktigt alltså. Hashtagen etablerades redan förra valet, och har nu utvecklats. Och en succé vill många kopiera. Valets projektledare Eva Landahl fick göra en snabb insats som internetpolis när hon upptäckte att ett riksdagsparti försökte göra #din röst till sitt eget. Men det är hos SVT det hör hemma, eller snarare – hos publiken.

Anne Lagercrantz, chef Nyhetsdivisionen

Fakta #dinröst

Satsningen är en del av SVT:s valprojekt och styrs av SVT Nyheters chef för sociala kanaler Karin Ekman och sociala medier gruppen med reportrarna Sara Cosar, Henrik Sköld, Philip Rudolfsson, Helin Pakdemir och Antonia Backlund. Samtliga lokala redaktioner har bidragit till #dinröst, bland annat i ett antal större crowdsourcingsatsningar där vi exempelvis funnits på 14 skolor samtidigt och samlat in publikens röster.

Besök gärna samlingsajten för #dinröstlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

3 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör