22 juli

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 18 juni 2018 14:24 - Uppdaterad 18 juni 2018 14:32

Nadra Mechouk

Nadra Mechouk, arbetsledare för Marknadslabbet

Hur ska SVT kunna kommunicera med de unga vuxna?

Hur ska SVT kunna kommunicera med de unga vuxna som varken tittar på tv eller läser tidningar? Och vad gör vi när den gruppen växer sig allt större?

Tv-tittandet minskar ordentligt bland unga vuxna, så trailers är ett allt svagare instrument för att nå ut till den gruppen. Och eftersom deras tidningsläsande också gått ner har det samtidigt blivit svårt att nå dem med PR om våra program. Visst tittar många på SVT Play, men där saknar vi möjlighet att marknadsföra vårt utbud. Dessutom är det tyvärr långt ifrån alla unga vuxna som tittar på SVT Play – ett grundproblem för oss är ju att vi har en svag relation till den gruppen.

Fokus att upprätthålla en relation till unga vuxna

Det här är bakgrunden till att Marknadslabbet finns. Vårt fokus är att upprätthålla en relation till unga vuxna och att bygga kännedom kring vårt utbud hos dem, och att samtidigt analysera och lära oss löpande för att ständigt vässa vårt arbete.

De som redan har en relation till SVT möter vi via svt.se, med nyhetsbrev och som följare av våra stora SVT-konton i sociala medier. De som inte redan känner oss når vi främst genom förtjänad räckvidd i sociala medier – vi gör alltså innehåll som är så relevant och engagerande i målgrupp att det får spridning utanför vår egen följarbas. Och det funkar! De små filmer vårt team postar har hög tittning bland 18-34-åringarna på SVT:s Facebooksida och på instagram, tack vare att vi ständigt lär oss och skruvar på vad vi gör. Marknadslabbet testar också lite annonsering för att nå ut till de unga vuxna, men vi på SVT har för trubbiga verktyg för att kunna lyckas riktigt bra med det med våra begränsade resurser.

Vi får vara glada om de märker att vi finns

”Engagemang och kännedom i all ära, men konvertering då?”, undrar någon. Och visst vill vi att folk ska hitta in till programmen i slutänden. Men det är att önska sig lite väl mycket att någon som inte vet vad SVT är direkt ska bestämma sig för att titta på ett helt program i sin mobil. Vi brukar ibland likna arbetet på våra egna plattformar med att gå på parmiddag med sin partner. Det finns inga trösklar som hindrar att man kommer att gå hem tillsammans i slutet av kvällen. Men när vi jobbar med förtjänad räckvidd hos dem vi saknar relation till så står vi mer och försöker charma okända som går förbi oss på stan. Vi får vara glada om de märker att vi finns och tycker att vi verkar trevliga vid första kontakten. På lång sikt är konvertering målet, men vi får liksom börja med att presentera oss. De vi har en relation till har så klart mycket lättare att klicka sig vidare till både nyhetsartiklar och program.

Hanna Larsson, arbetsledare för Marknadslabbet.

Eftersom vi mäter löpande har vi kunnat bygga mycket kunskap om berättande för mobil konsumtion och om målgruppen unga vuxna. Så hör gärna av dig om du vill bolla idéer eller ta del av vad vi lärt oss så långt!

Nadra Mechouk och Hanna Larsson, arbetsledare för Marknadslabbet

6 gillar detta