23 maj

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 11 maj 2018 09:25 - Uppdaterad 11 maj 2018 09:31

Eva Beckman

Nyhetskrönika: Eva Beckman

Viktigt att ge publiken kulturupplevelser

Jag kommer aldrig att glömma min första stora teaterupplevelse. Det var i tonåren, och den skakade om mig så att jag inte var mig lik på flera veckor. Om det inte lät så överdrivet skulle jag säga att det nog var i det ögonblicket mitt kulturintresse väcktes på allvar.

Man kan verkligen inte säga att jag var särskilt teatervan, min erfarenhet inskränkte sig till några plågsamma gästspel i skolan. Bland annat minns jag en oändlig ”Romeo och Julia” där det unga kärleksparet var i medelåldern och Julia talade bred västmanländska och hade hennafärgat hår med en ful utväxt.

Teaterupplevelse i vardagsrummet

Det här var något helt annat, och teaterupplevelsen råkade inträffa hemma i vårt eget vardagsrum. Det var tv-teatern som gav en pjäs som hette ”Modet att döda”. Jag hade aldrig sett något liknande, människorna i pjäsen, en far och en son, var så verkliga att min egen tonårstillvaro bleknade och försvann. När eftertexterna rullade satt jag som förstelnad. Pappa berättade att pjäsen var skriven av en som hette Lars Norén.

Kanske är det här en av anledningarna till att jag är så enormt stolt över vårt kulturutbud på lördagskvällarna. Här bjuder vi publiken på det bästa från landets – och utlandets – scener, varje vecka året om. Teater. Musik. Dans. Opera. Allt snillrikt paketerat inom ramen för Kulturstudion, där de inbjudna gästerna generöst delar med sig av kunskap och ingångar till allt som visas.

11 miljoner tittare

Är inte detta något väldigt smalt tänker ni? I själva verket finns det ingen scen i landet som kan mäta sig med Kulturstudions publiksiffror, inte ens om man lägger ihop dem allihop. 2017 nådde föreställningarna i Kulturstudion en sammanlagd publik på över 11 miljoner tittare. 11 miljoner! Detta kan jämföras med Dramatens besökarantal under ett år – 209 tusen besökare/år. Eller Stockholmsoperan – 297 tusen besökare/år.

Och publiken, som ibland skriver till oss och berättar att de klär upp sig precis som till en riktig premiär och skålar i mousserande vin där hemma i soffan, är SVT:s kanske mest entusiastiska. Att tillgängliggöra kulturupplevelser är en viktig uppgift för oss som public service, och inte bara för att det står så i vårt sändningstillstånd.

Och vad vet man? Kanske sitter det en vilsen tonåring i ett vardagsrum någonstans i Sverige och får en upplevelse hen aldrig glömmer.

1 gillar detta