21 juli

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 22 mars 2018 17:03 - Uppdaterad 4 april 2018 11:04

SVT kommenterar Förtroendebarometern 2018

Idag presenterade Medieakademin den årliga Förtroendebarometern.

SVT behåller, tillsammans med Sveriges Radio, sin position i toppen över medier med högst förtroende, men tappar 2 procentenheter jämfört med förra året.

Förtroendebarometern rangordnar de medier, företag och samhällsinstitutioner som svenska folket har högst förtroende för. Årets förtroendebarometer visar att SVT, tillsammans med Sveriges Radio, behåller sin position i toppen av listan över medier med högst förtroende, men tappar 2 procentenheter jämfört med förra året.

SVT:s vd Hanna Stjärne:

- Förtroendet för medier ligger fortsatt stadigt. SVT tappar något i den här mätningen, men Förtroendebarometern är en mätning av flera som vi följer för att se vad de visar kring förtroendet.

- Vi är ett mediehus som alla i Sverige har en relation till, ungefär 9 av 10 svenskar tar del av något från SVT varje vecka. Det är ett stort och ansvarsfullt åtagande och vi strävar efter att förtjäna allas förtroende varje dag. En signal om ett minskat förtroende över tid är något vi måste ta på allvar.

- Nyckeln tror jag är gedigen journalistik, men också att vara öppna och transparenta med hur vi arbetar med till exempel opartiskhet och saklighet. Och att erbjuda ett varmt och brett programutbud som är angeläget för hela Sverige, oavsett var du bor eller varifrån du kommer. I år är det valår och vi lägger extra kraft på att lyssna på tittarna, bland annat genom satsningar som #dinröst där vi skapar journalistik tillsammans med publiken och genom att ha fler reportrar än någonsin tidigare runt om i landet, säger SVT:s vd Hanna Stjärne.

Hanna Dowling
Chef Företagskommunikation

0 gillar detta