24 juni

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 14 mars 2018 11:58 - Uppdaterad 4 april 2018 11:25

Albert Svanberg

Sista ordet: Albert Svanberg, chef SVT Programetik

Programetik värderas högt på SVT

När vi på Programetik summerade 2017 på olika sätt var det en siffra som lyste klarare än alla andra: 1285.

Så många deltagare passerade någon av Programetiks utbildningar och seminarier under 2017.

Siffran 1285 deltagare slår med råge motsvarande antal de senaste åren och den förstärker känslan jag upplever på alla olika håll inom SVT – ett allt större sug efter, och behov av, fördjupning i programetiska frågor.

Programetik tar fram utbildningspaket inom prioriterade områden och vi försöker fånga hela företaget. För två år sedan, när vi summerade 2015, var antalet deltagare på våra utbildningar 883. En bra och hög siffra men när vi bröt ned den på olika delar av företaget visade det sig att utbildningar som var renodlade för riksnyheterna bara summerade till 15 deltagare.

I samtal med dåvarande chefen för riksnyheterna, Ulf Johansson, enades vi om att öka den siffran. När sedan Christina Johannesson tog rollen som projektledare för framtidens kompetenser på riksnyheterna fick vi en perfekt partner för planering och större satsningar. På de lokala nyheterna har Anna Olsson-Werkström en liknande roll.

Satsning på riksnyheterna

Det ledde till att vi under 2017 gjorde satsningar på framförallt två prioriterade paket; ett om otillbörligt gynnande och ett om opartiskhet, saklighet och demokratibestämmelsen. När året var slut hade vi haft 272 deltagare från riksnyheterna – att jämföra alltså med 15 stycken för två år sedan.

Totalt på SVT hade vi 2017 nästan 500 deltagare på paketet om opartiskhet och demokratibestämmelsen och över 500 på otillbörligt gynnande.

Utöver allmänna utbildningar har vi också i år prioriterade utbildningspaket. Ett handlar om den nya policyn för ”Publiceringar på SVT:s sidor på webben och i sociala medier” som beslutades av företagsledningen strax före jul. Ett annat har fokus på valet och SVT:s valriktlinjer.

Vi har också utbildningspaket om exempelvis ”svåra intervjuer i direktsändning” och ”medarbetare i sociala medier”. Hör av er så hittar vi form och tillfälle som passar. Som alltid har vi också vårt tvådagars-seminarium och ortspaket på ATV-orterna.

Siffran 1285 visar på ett engagemang och intresse som inte bara gör vårt jobb på Programetik till ett stort nöje utan som också visar hur högt programetiken värderas på SVT. Det är ett område där det konstant kommer nya, svåra frågor och det här året har börjat med samma tryck. Fler än 300 deltagare innan vi ens avslutat första kvartalet.

Hoppas vi ses på en utbildning nära dig.

Albert Svanberg
Chef SVT Programetik

0 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Tf redaktör: Anna Thodenius

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör