24 juni

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Anna Croneman, dramachef sedan 2017, har tidigare själv producerat många dramaserier och filmer. (foto: Mats Carlsson-Lénart)

Publicerad 23 februari 2018 11:30 - Uppdaterad 4 april 2018 10:18

Anna Croneman: "Drama ska göra något för alla"

SVT:s dramachef känner sig sporrad av den allt hårdare konkurrensen om publiken.

Redan i början av 1990-talet jobbade Anna Croneman för SVT och den avdelning som då hette Kanal 1 Drama. Bland annat var hon under en period regiassistent i produktionen av kriminalserien ”Snoken”, den duettkörande privatdeckaren med hunden ”Turbo”.

– Det var på gamla A1 och det var när i princip all dramaproduktion fortfarande gjordes av SVT själva.

Drömjobb

För ett år sedan blev Croneman chef för Drama – efter många år som framförallt producent av film och TV – utanför men ofta för SVT.

– Det här är väl lite av ett drömjobb för en sån som mig, som är väldigt glad i tv-drama. Och dessutom vet ju jag väldigt väl hur det är att vara produktionsbolag.

Och just kontakter med produktionsbolag är en sen länge en huvuddel i Dramas arbete. För numera görs nästan inga SVT-dramer helt i egen regi längre.

– Jonas Gardells De dagar som blommorna blommar är den sista stora produktionen vi gör i huset, med dagens ekonomiska förutsättningar, konstaterar Anna Croneman.

Från fabrik till utvecklingsavdelning

– Det är stimulerande att så många olika gör bra drama, menar Anna Croneman. (Foto: Mats Carlsson-Lénart)

Nej, den stora dramafabrik som först fanns på A1 och sedan i Dramas hus i Frihamnen är long gone. SVT Drama idag är i stället en ganska renodlad utvecklingsavdelning för dramaproduktioner av olika slag.

– Utifrån den dramabeställning vi får från programledningen så riktar vi vår utveckling. Vi går vi ut och letar de bästa idéerna och utvecklar dem sedan tillsammans med manusförfattare och produktionsbolag, förklarar Anna Croneman.

På Drama arbetar just nu sju projektledare, dels med beslutade produktioner i olika faser, dels ingår de i grupper som tar ställning till förslag och nya projekt i olika stadier av utveckling.

– Men vi försöker nu minska ner antalet utvecklingsprojekt för att i stället fokusera mer på de bästa tidigare i processen, säger Croneman.

Affisch för Fröken Frimans krig. (foto: SVT)

Säkerställa beställning

Om en idé, exempelvis en serie, av Drama bedömts vara så pass bra att den ska utvecklas vidare sker det i en process som består av fyra faser.

– I den fjärde fasen har vi definitivt bestämt oss – då är projektet moget för att pitchas för programledningen, som ska ge oss grönt ljus.

Händer det att projekt inte godkänns av PL?

– Det tror jag är väldigt ovanligt men jag vill gärna understryka att vi jobbar väldigt mycket med att det som pitchas också är det som vi sedan levererar.

Att hitta sätt som säkerställer detta är prioriterat, betonar Anna Croneman.

Stimulerande konkurrens

I vilken framgångsrik dramaserie förekom dessa ögon?

I decennier var SVT ensamt i Sverige om att producera TV-drama. Men de sista 10-20 åren – inte minst under de allra senaste – har konkurrensen ökat allt mer, och fler och fler kanaler och playtjänster erbjuder drama på svenska.

– Men jag gillar det, det är stimulerande! Tidigare kunde SVT vara bakåtlutade i sin dramaposition, nu måste vi vara lite mer framåtlutade. Jag tycker det verkar roligare, säger Anna Croneman.

Vad är det övergripande målet?

­– Att kunna erbjuda något för alla! Visserligen kan inte allt vara för alla men vi ska verkligen försöka nå dem vi ännu inte riktigt lyckats nå.

Vilka är de?

– Exempelvis unga vuxna män. Lite med tanke på dem utvecklar vi ttill exempel factual drama-serier efter verkliga svenska rättsfall.

–På det stora hela är det väldigt många kvinnor som arbetar med drama idag, menar Anna Croneman. (Foto: Mats Carlsson-Lénart)

Svensk Homeland på G

Själv ser Anna Croneman förstås en hel del drama i olika kanaler. Bland favoriterna nämner hon Big Little Lies (HBO) och Homeland som hon beundrar särskilt för att serien fortfarande är så stark, trots att den är inne på sin sjunde säsong.

– Faktum är att vi på SVT Drama just nu utvecklar en serie i svensk underrättelsemiljö, avslöjar hon.

Mer än så vill hon inte säga. I stället pratar hon om Innan vi dör där det blir en andra säsong som spelas in i år och sänds 2019.

– Som sagt – det är en helt annan konkurrens idag. Publiken har blivit mer sofistikerad och dramautbudet den har till sitt förfogande är fantastiskt.

Det krävs att vi gör väldigt bra i från oss.

Innan vi dör: Davor Mimica (Alexej Manvelov), Christian (Adam Pålsson). (Foto: Peter Cederling)

Inte för få kvinnor

Sent i höstas skrevs en del om att det var alldeles för få kvinnliga regissörer som fick göra drama i SVT.

– Det där stämmer bara till en del. Det som dock är sant är att antalet konceptuerande kvinnliga regissörer är väldigt litet. Det är beklagligt och förhoppningsvis kommer det att ändras. Men vi har många kvinnliga avsnittsregissörer och manusförfattare och man ska komma ihåg att i TV-dramasammanhang är det manusförfattaren som är kung eller drottning, inte regissören, säger Anna Croneman.

Hennes eget avtryck på SVT:s dramautbud kommer inte att märkas på allvar förrän 2020, då de produktioner som utvecklats under det senaste året är färdiga att visas. Så lång är planeringshorisonten i dramavärlden.

–Vi försöker minska antalet utvecklingsprojekt och fokusera på de bästa idéerna, säger Anna Croneman. (Foto: Mats Carlsson-Lénart)

Unikt för SVT?

Varför kommer då publiken förhoppningsvis även i fortsättningen att vilja titta på drama i just SVT? När det är så många andra som också gör riktigt bra serier.

– Det är nog för att vi på svenska vänder oss till människor i Sverige med berättelser om Sverige. Ta Vår tid är nu, en till synes ganska traditionell serie men den träffade så rätt och drog storpublik. Det var lite oväntat, tycker Anna Croneman.

Hon kommer in på hur man på Drama alltid arbetar med den dubbla berättelsen, att det dels finns en ytlig handling (premissen) och dels en handling under ytan, det som berättelsen verkligen handlar om.

– Till exempel hur det moderna Sverige på olika sätt formades.

Konceptuerande regissör:

Den regissör som regisserar det första blocket i en serie, som är ansvarig för att realisera projektets vision, som val av a-funktioner, casting, osv.

MATS CARLSSON-LÉNART

Fakta SVT Drama:

- Cirka 15 medarbetare som utvecklar och beställer dramaproduktioner

- Budget, cirka 250 miljoner plus 50 miljoner för samproduktion av svensk långfilm

- Gör cirka 50 timmar drama per år, på 9 serieuppdrag.

- Från 2020 gäller en ny strategi med bland 3 st långa serier (istället för tidigare fyra) och 3 st 6-timmarsserier som är tänkta inte minst för play-publiken.

- De flesta produktioner finansieras till ungefär hälften av SVT och till hälften av produktionsbolaget, genom t ex pengar från filmfonder och vidareförsäljning.

Programbeställare för Drama är Peter Nyrén.

Fakta Anna Croneman:

- född 1968 i Ånge, Västernorrland

- verksam inom TV&film sen 1980-talet

- DI:s producentlinje 1993-95

- Debut som långfilms-producent 1998 ”Veranda för en tenor” (SF)

- Producent för SVT-serier som ”Kronprinsessan” (2006) och ”Drottningoffret” (2010), båda producerade av SF.

- Började på SVT som dramachef i februari 2017 och kom då från bolaget Avanti Film.

Drama - Historia:

Första produktionen: ”När man köper julklappar” Regi: Jan Molander. Sänd 1954-12-17, när Radiotjänst provsände TV från en provisorisk studio på KTH i Stockholm.

Första stora serien: August Strindbergs ”Hemsöborna” från 1966. Regi: Bengt Lagerkvist. Foto Bertil Wiktorsson. Med bl a Allan Edwall, Sif Ruud och Sven Wollter.

Egen ensemble: Mellan 1958 och 1973 var upp till ett 20-tal skådespelare samtidigt fast knutna till Drama som då kallades TV-Teatern.

A1: De gamla studiolokalerna på det före detta regementet A1:s område på Östermalm i Stockholm var under 1970-, 80 och 90-talen hjärtat i Dramas produktion. A1-lokalerna ersattes 1998 av SVT:s nya dramahus i Frihamnen, vilket SVT lämnade 2012. Idag görs nästan inga dramaproduktioner i SVT:s egen regi.

Göteborg & Malmö: Under cirka 30-40 år hade SVT i Göteborg respektive Malmö omfattande dramaproduktion ”in-house”. Göteborg gjorde exempelvis ”Hem till byn” (1971-2006) och Raskens (1976) medan Malmö bland annat gjorde Skånska Mord (1986) och Lackalänga (1987).

0 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Tf redaktör: Anna Thodenius

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör