25 juni

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 21 februari 2018 14:10 - Uppdaterad 4 april 2018 10:14

Stafetten: Jan Olsson, Sportens rättighetschef

Inget lockar så många tittare som sport

Ulf Nilsson skickade vidare stafettpinnen till sportens rättighetschef Jan Olsson med frågan:”Varför har kostnaderna för sport-tv-rättigheter ökat dramatiskt år från år ända sedan 1984? Finns det några tecken som tyder på att det kan bli ett trendbrott?”

Jan Olsson, rättighetschef SVT Sport

Jag hör ofta inom företaget att sporträttigheter är så dyra. Nyligen såldes livesändningsrättigheterna till Premier League (2019-2022) i Storbritannien för 4,5 miljarder pund. Det är ca 50 miljarder kronor.

Man räknar med att sälja ytterligare sändningsrättigheter för 8 miljarder kronor. Sedan återstår resten av världen att sälja till.

Några få rättigheter

Sporträttigheter kan således innebära stora pengar, men det är viktigt att förstå att det är en polariserad marknad där några ganska få rättigheter är superdyra och att många andra närmast i förhållande till annat programmaterial är gratispris.

Ett exempel på det är SM-veckan.

SM-veckan är ett fantastiskt evenemang med Ulf Nilsson som projektledare, som snabbt blivit en publiksuccé. SM-veckan är ett format som SVT Sport arbetat fram, och tillsammans med Riksidrottsförbundet äger ”formatet” till.

Astronomiska summor

Det finns många skäl till att företag är beredda att betala vad som kan upplevas som astronomiska summor.

Man tjänar helt enkelt på det.

Kommersiella bolag gör det för att tjäna pengar, stärka sitt varumärke, nå nya grupper. Public service-bolag gör det för att vara relevanta och nå alla.

NBC har därför enligt uppgift köpt rättigheterna till OS från 2022 till 2032 för ca 70 miljarder kronor och rättigheterna till Nascar för 40 miljarder kronor mellan 2015 och 2025. CBS betalar ca 10 miljarder kronor per år för att sända NFL med Super Bowl.

På den svenska marknaden betalar Discovery framöver över ca en halv miljard kronor per år för att visa Allsvenskan i fotboll och Cmore ungefär lika mycket för Svenska Hockeyligan.

Betalade knappt något

Innan TV-marknaden avmonopoliserades i slutet på 80-talet betalade SVT knappt något för att sända sport. När konkurrensen uppstod ökade således priserna.

Andra saker som gjort att rättigheter har kunnat tagit nya språng är.

  • Betal-TV och sedan streamimgtjänster skapade nya intäktströmmar.
  • Nya tjänster, bolag och kanaler vill marknadsföra sig. Inget funkar så bra som sport för det.
  • Telefonbolag och operatörer köper rättigheter för att få folk att välja dem som distributör och för att sälja teleabonnemang.
  • I en on-demand värld funkar sport med sin livedramatik bra och kan hålla igång linjär TV som få andra saker.

Globala aktörer

Framöver kan vi vänta oss att globala aktörer som Facebook, Amazon, Netflix och Google – som redan deklarerat att man kommer satsa tiotals miljarder kronor – kommer att köpa sporträttigheter.

Man gör det av rent kommersiella skäl, inget är så universellt och lockar så många som sport.

Sommarens fotbolls-VM (en så kallad dyr rättighet) som sänds av SVT där vi har 32 matcher, kommer som tidigare år att ha en genomsnittlig publik runt en miljon per match.

De mest sedda matcherna kommer att tillsammans med Kalle och Mello vara de mest sedda under hela året. Vi kommer att kunna använda VM under hela våren och under VM skapa många programtimmar med stort tittande.

Lägereldar

Med en rättighet som fotbolls-VM kommer det att skapas lägereldar som binder samman generationer och som skapar gemensamma minnen. Vi kommer att nå grupper som aldrig möter SVT.

Hur många andra program kan göra det idag?

De dyra sporträttigheterna är mycket unika, vilket de flesta bolag vet. Det är därför man gör allt för att få dem.

Därför tyder tyvärr inte mycket på att det blir något trendbrott för de stora sporträttigheterna.

Jag skickar stafettpinnen vidare till Christer Mellstrand, marknadschef på SVT HR och Kommunikation, med frågan: ”SVT har tidigare kunnat lita till sig själv för att marknadsföra program och varumärke. Men hur ska SVT i dagens brus och konkurrens nå ut till alla?

Framöver kan vi vänta oss att globala aktörer som Facebook, Amazon, Netflix och Google – som redan deklarerat att man kommer satsa tiotals miljarder kronor – kommer att köpa sporträttigheter.

Jag skickar stafettpinnen vidare till Christer Mellstrand, marknadschef på SVT HR och Kommunikation, med frågan: ”SVT har tidigare kunnat lita till sig själv för att marknadsföra program och varumärke. Men hur ska SVT i dagens brus och konkurrens nå ut till alla?

Jan Olsson
Sportens rättighetschef

0 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Tf redaktör: Anna Thodenius

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör