24 april

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 9 februari 2018 10:30 - Uppdaterad 4 april 2018 09:51

Stafetten: Ulf Nilsson, projektledare Sporten

Många tycker SM-veckan är årets roligaste uppdrag

Peter Larsson skickade vidare stafetten till projektledare Ulf Nilsson på Sporten med frågan: "SM-veckan i Helsingborg/Landskrona i sommar, med 55 idrotter och 90 sändningstimmar – mitt i semestern. Har du en sedelpress? Var hittar du alla skickliga medarbetare, som hellre jobbar än solar? Berätta!"

Ulf svarar:

En egen sedelpress vore klockrent. Men det finns en sak jag önskar mer å SM-veckans vägnar, och det ett större engagemang runt satsningen från hela SVT.

Jag inleder med bakgrund och fakta om SM-veckan:

  • Den lanserades som ett ”svenskt mini-OS” vid starten i Sundsvall 2009, då fem idrotter deltog.
  • Nu är den nästan dubbelt så stor som OS, sett till antalet deltagande sporter. 27 finns på programmet inför vinterveckan i Skellefteå och 55 väntas vara med i Helsingborg/Landskrona i sommar.
  • Tv-produktionen har vuxit till en av SVT:s största.
  • Den är även en av de billigaste, med en kostnad på 50 000 kronor per timme.
  • Tittarsiffrorna har en bit kvar till OS-klass, men vinterveckan har snuddat vid miljongränsen några gånger och sommarveckan har haft toppar på över 500 000, i semestertider.
  • Vi sänder mellan 140 och 160 timmar från SM-veckorna per år.
  • Största skillnaden, jämfört med OS och andra internationella mästerskap, är att vi producerar allt själva, utan hjälp av signaler med tävlingsproduktioner.
  • Vi är mellan 70 och 80 som jobbar med en SM-vecka.

Årets roligaste uppdrag

Trots att alla vet att det är tuffa och långa arbetsdagar är det aldrig svårt att få tag i kompetent personal. Många tycker att SM-veckan är årets roligaste uppdrag, tack vare den inneboende glädjen som finns i SM-veckan. I skrivande stund fick jag den första intresseanmälan inför SM-veckan vinter i Sundsvall 2019.

Arrangörsstäderna lever upp och sporterna - en skön blandning mellan stora och små - gör allt i sin makt för att vi ska få så bra förutsättningar som möjligt.

Många ler och leenden är smittsamma. Det känns som om en glädjespiral sveper in - och kan vi förmedla den till tittarna tror jag att det här kan bli en framtida lägereld.

Ökad korsbefruktning

Mycket måste bli bättre för att vi ska nå dit och därför skulle det sitta fint med en egen sedelpress, att använda till att höja kvalitén. Men än viktigare, det krävs ökad korsbefruktning för att få ordentlig fyr på brasan.

Peter Larsson och hans gäng på SVT Kommunikation har insett att SM-veckan är ett skyltfönster för SVT, i klass med Mello och Vasaloppet. Random Mix sände direkt från fjolårets vintervecka i Söderhamn. Och flera av SVT:s lokalredaktioner har varit på tårna.

Stora synergieffekter

Vi kan göra mer. Sommar- och Vinterkväll från värdstäderna, med artister och profiler med koppling till staden, sätta fokus på nyhetsfrågor av riksintresse som är viktiga för värdstaden, spela in något scenframträdande från staden… Endast fantasin sätter gränserna.

Det stora finns synergieffekter, jag lovar. Och många punktinsatser blir på sikt en helhet, för hela Sveriges SVT.

Jag skulle även, hellre än att få en sedelpress, se att SVT:s tekniska expertis ger allt i försöken att hitta lätteknik som passar in i SVT:s produktionskedjor. Där finns det pengar att hämta, för att höja kvalitén.

Jag skickar stafettpinnen vidare till sportens rättighetschef Jan Olsson. Han, om någon, är i stort behov av en egen sedelpress: ”Varför har kostnaderna för sport-tv-rättigheter har ökat dramatiskt år från år ända sen 1984, under både låg- och högkonjunkturer? Finns det några tecken som tyder på att det kan bli ett trendbrott?”

 

Ulf Nilsson
Projektledare Sporten

0 gillar detta