14 augusti

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Vi tittar alltmer på online via tv-skärmen. Den uppspelade tiden på tv-skärmar har fördubblats på ett år och gör tv:n till den skärm som genererar mest tittartid för SVT:s onlineutbud. (Illustration: Lasse Widlund)

Publicerad 17 januari 2018 17:07 - Uppdaterad 4 april 2018 08:45

Stor ökning för online i december

De unika starterna på SVT Online ökade i december med 13 procent per vecka, jämfört med samma period 2016 – och den uppspelade tiden med hela 28 procent!

Men det mest anmärkningsvärda är rusningen av uppspelad tid på TV-skärmen som fördubblats på ett år och gör det till den skärm som genererar mest tittartid för SVT:s olineututbud.

Det visar SVT Publik- och utbuds rapport över december och jul- och nyårshelgerna.

Sammanställningen som SVT Publik- och utbud har gjort visar dels statistik gällande hela december månad och dels en summering av jul- och nyårshelgen (23/12-6/1).

Ser man på hela december så ökade SVT Online med 6 procent, jämfört med december 2016 och nådde 7,9 miljoner unika webbläsare – och de unika starterna ökade med 13 procent till 4,4 miljoner per vecka.

Den uppspelade tiden ökade med 28 procent till i snitt 8,3 miljoner timmar per vecka.

Den största förändringen från december 2016 till december 2017 är att den uppspelade tiden på tv-skärmar har fördubblats och gör tv:n till den skärm som genererar mest tittartid för SVT:s onlineutbud. På andraplats kommer surfplattan, därefter datorskärmen och mobilen.

Onlinetittande per skärm från 2014 till 2017.

30% ökning för SVT Nyheter

SVT Nyheter ökade sina unika webbläsare med 30 procent till i snitt ca 3,2 miljoner/vecka och Barnkanalen ökade med 5 procent.

SVT Play ökade sina unika starter med 9 procent jämfört med december 2016, till i snitt 3 miljoner per vecka och den uppspelade tiden till drygt 7 miljoner timmar/vecka – vilket är en ökning med 53 procent.

Den kraftiga ökningen för SVT Play förklaras dock delvis av en SVT-intern rörelse från i första hand Barnplay.

Stark period för SVT

Av allt onlinetittande från de svenska broadcasthusen + Aftonbladet får SVT under julhelgen 79 procent av den uppspelade tiden (samma andel som de tre senaste åren).

SVT:s snitt för året är 63 procent, vilket visar att SVT i december är särskilt konkurrensstark även online.

Julkalendern blev, trots tittartapp i broadcast och online, månadens i särklass mest sedda program online.

Nedgång i broadcast

I broadcast nådde SVT 38,4% av all tittartid i december. Detta är en liten nedgång med 1,6 procentenheter jämfört med samma period 2016.

SVT:s varierade julutbud var i många avseenden publikt starkt, men förklaringen till nedgången i broadcast beror bland annat på minskat tittande på julkalendern och en avsevärt svagare 23 december än föregående år.

Julkalendern Jakten på tidskristallen sågs av färre än 2016 års kalender Selmas saga, som är den mest sedda julkalendern. I broadcast gick tittningen ner med 25 procent jämfört med rekordåret 2016.

Färre såg julkalendern online

För första gången var det också en nedgång för julkalendern online. I genomsnitt tittade 419 000 på varje avsnitt online, vilket är en minskning med 18 procent jämfört med året innan.

Jakten på tidskristallen hade en genomsnittlig publikstorlek på 1867000, vilket gör att den landar på plats sju i rankningen av julkalendrar från och med 1994.

Julkalendern blev trots tittartappet i broadcast och online månadens i särklass mest sedda program online följt av Vår tid är nu. I broadcast blev Kalle Anka och hans vänner som vanligt det mest sedda programmet, i alla målgrupper – och hade till och med en ökning med 3 procent jämfört med 2016.

Erik och Lotta

Många tittade på årets julvärdar Erik Haag och Lotta Lundgren. (foto: Janne Danielsson)

Av de 30 mest sedda programmen under jul- och nyårshelgerna i broadcast var 25 av dem SVT-program. Kalle Anka och hans vänner, Julvärd 2017 och På spåret toppade listan.

Årets julvärdar, Erik och Lotta, nådde 2,3 miljoner tittare, vilket är en liten ökning jämfört med julen 2016. Likaså ökade publiken på Fröken Frimans krig mot förra året. Drygt 1,3 miljoner såg varje avsnitt.

Premiären av Bron säsong fyra på Nyårsdagen sågs av 1,4 miljoner, och det är en nedgång med 7 procent jämfört med episod ett 2015.

Krönika: Malin Ströman: Nej, jag är inte det minsta lugn trots fin statistik i jullänk till annan webbplats

0 gillar detta